Menu

Organisatieveranderingen

De gebroeders Dan en Chip Heath beschrijven in hun boek Made to Stick een onderzoek dat in 1990 in Stanford werd uitgevoerd. Mensen moesten het ritme van bekende liedjes kloppen en anderen moesten het raden. Gemiddeld werd niet meer dan 2,5% geraden. De ‘kloppers’ in het onderzoek gaven vooraf aan dat zij verwachtten dat 50% van de liedjes herkend zou worden. Kortom, zij konden zich niet voorstellen dat wat zij zo duidelijk in hun eigen hoofd hoorden, niet door anderen opgepikt zou worden.

Een lied bestaat uit meerdere partijen
Zo is het ook vaak in de dagelijkse praktijk binnen organisaties. Managers hebben allerlei mooie ideeën over een afdeling, over processen en over projecten. Ideeën waarover ze lang hebben nagedacht. Ideeën die de tijd hebben gehad om te rijpen en concrete vormen aan te nemen. Op het moment dat ze medewerkers daarmee confronteren vertellen ze alleen hun conclusie. Ze vergeten om de medewerker inzicht te geven in en zo mogelijk te betrekken bij het rijpingsproces dat er aan vooraf is gegaan. De manager heeft concrete ideeën, maar roept alleen: “We gaan van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde organisatie.” In zijn hoofd klinkt een compleet lied. Hij ziet een andere structuur, nieuwe functies, andere rollen, marktonderzoeken en hogere klanttevredenheidsscores. De medewerker hoort alleen een paar vage managementtermen. Oftewel, de manager hoort in zijn hoofd een volledig orkest en een mooi lied. De medewerker hoort alleen het ritme dat de manager met zijn vingers klopt, maar herkent niet het lied.

Stap voor stap
Organisatieontwikkelingen worden dikwijls ingegeven door veranderingen in de omgeving van de organisatie. De vraag neemt af, nieuwe technieken dienen zich aan of de regelgeving dwingt tot een verandering. In de meeste gevallen kun je jezelf wel afvragen of die veranderingen in de omgeving niet eerder zichtbaar waren, zodat een geleidelijke ontwikkeling mogelijk was geweest. Een evolutie richt tenslotte minder schade aan en levert op termijn een beter resultaat op. Hockeycoach Marc Lammers zei eens: “Vijftig keer 2% is ook 100%.” Iedere week een kleine verandering levert op termijn ook een groot effect op. Kleine veranderingen worden beter geïmplementeerd, leveren minder weerstand op, leiden niet tot reputatieschade en kosten over het algemeen minder geld. Kortom, het resultaat op de lange termijn is groter.

Laatst aangepast opwoensdag, 22 oktober 2014 15:03

Gerelateerde items (op tag)

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Log In

Log in with Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?