Menu

Een lezer is net een mens: tien schrijftips

Teksten vormen een belangrijk onderdeel van een brief, een mailing, een folder en een website. Met iedere tekst wilt u natuurlijk iets bereiken. U hebt een doel voor ogen. U wilt de lezer informeren, zijn houding beïnvloeden of hem tot actie aanzetten. Of de lezer ook daadwerkelijk doet wat u graag wilt, is mede afhankelijk van de wijze waarop de tekst is geschreven. Hieronder tien tips die u helpen bij het schrijven van een aantrekkelijke tekst, een tekst die werkt.

1. Schrijf doelgroepgericht
Schrijf de tekst met de doelgroep voor ogen. Gebruik woorden die de lezer begrijpt en die hem aanspreken.
Niet: Het BVO van uw woonkamer is 40m².
Wel: Uw woonkamer heeft een oppervlakte van 40m².

2. Wissel lengte zinnen af en gebruik onvolledige zinnen
Wissel de lengte van de zinnen af. Het gebruik van onvolledige zinnen zorgt voor een levendige tekst.
Niet: Een goede opleiding vormt de basis voor een succesvolle carrière.
Wel: Een goede opleiding, het begin van een succesvolle carrière.

3. Vermijd de lijdende vorm
Niet: Wij zullen het voor u gaan uitzoeken.
Wel: Wij zoeken het voor u uit.

4. Formuleer positief
Niet: Vanaf 5 april kunnen de verbouwingskosten niet meer worden teruggevorderd.
Wel: Tot 5 april kunt u de verbouwingskosten nog terugvragen.

5. Hou de regie
Niet: Mocht u nog vragen hebben, dan weet u ons te vinden.
Wel: Binnen een week nemen wij telefonisch contact met u op om een afspraak te maken.

6. Schrijf persoonlijk
Niet: Onze nieuwe aanpak lijkt een succes. Uit onderzoek blijkt dat de meeste klanten tevreden zijn.
Wel: “Ik ben erg tevreden over het nieuwe kozijn”, vertelt mevrouw van Meerwijk. Zij was een van de eerste klanten die het nieuwe product kocht.

7. Plaats tussenkopjes
Plaats boven iedere alinea een tussenkop. Maak deze vet. Aan de hand van tussenkopjes kan de lezer vaststellen waarover de tekst gaat. Tussenkopjes trekken de aandacht.

8. Spreek de lezer rechtstreeks aan
Niet: Wij hebben onze producten met zorg gemaakt.
Wel: U ondervindt absoluut voordeel bij het gebruik van onze producten.

9. Plaats boodschap in eerste alinea
Geef direct in de eerste alinea aan waarover de tekst gaat. Trek direct de aandacht van de lezer. Alleen dan, leest hij verder.

10. Leg accenten
Benadruk interessante aspecten door ze bijvoorbeeld vet te drukken of te onderstrepen.
Ook een PS (Post Scriptum) aan het eind van een brief kan de aandacht op iets vestigen.

Laatst aangepast opvrijdag, 09 augustus 2019 11:24

Gerelateerde items (op tag)

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Log In

Log in with Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?