Menu

Persvoorlichting

"Niets slijt zo snel als nieuws, dat is soms een troost"
De positie van de traditionele media is fors veranderd. Nieuws is niet langer het exclusieve terrein van journalisten, maar net zo goed van de toevallige passant. Via nieuwe media kunnen we gebeurtenissen waar ook ter wereld bijna live volgen. Het bereik van kranten, tijdschriften, radio- en televisieprogramma’s stabiliseert of neemt nog enigszins af. Toch zijn er nog voldoende redenen voor een professionele persvoorlichting, gericht op kranten, tijdschriften en omroepen.

Organisaties hechten nog steeds groot belang aan de wijze waarop traditionele media over hen berichten. En terecht. Want, hoe je het ook went of keert, een bericht afkomstig van een journalist voldoet, als het goed is, aan journalistieke regels die een garantie vormen voor de betrouwbaarheid. Als gevolg hiervan is de waarheidsbeleving bij de lezer, luisteraar en kijker nog steeds relatief groot. Mede om die reden speelt publiciteit een belangrijke rol bij de reputatie van een organisatie; is het niet in positieve zin, dan zeker in negatieve. Denkt u maar eens aan oliemaatschappij BP, de DSB-bank, het avontuur van Woonbron met de SS Rotterdam en de bonussen van ING. Op een goede manier omgaan met de pers, levert namelijk rendement op bij de positionering van uw organisatie en kan in bepaalde situaties imagoschade voorkomen.

Redenen publiciteit
Naast het effect van free publicity op de reputatie van een organisatie, is publiciteit ook een relatief goedkope manier om een boodschap bij Persvoorlichtingeen breed publiek onder de aandacht te brengen. Free publicity draagt bovendien bij aan een onderscheidende positie ten opzichte van de concurrentie. En tot slot mogen we zeker niet voorbij gaan aan het positieve effect van publiciteit op de interne beeldvorming en bedrijfstrots. Met name bij dienstverlenende organisaties is dat van onmiskenbaar belang. Kortom, ook al slijt nieuws snel, er zijn nog steeds redenen genoeg om te investeren in een professionele persvoorlichting, gericht op de traditionele media.



Tien tips

We kennen ze allemaal, de clichés over de krant, radio en televisie.
“Alleen slecht nieuws, is nieuws”. “Ik heb een interessant product, maar ze willen er maar geen aandacht aan besteden”. “Het bericht is totaal uit zijn verband gerukt”. Deze uitspraken vormen halve waarheden die tegelijk aangeven hoe belangrijk het is om met kennis van zaken en goed voorbereid de pers te benaderen.
Hier vindt u tien tips die u daarbij behulpzaam kunnen zijn.

1. Stel de nieuwswaarde van een bericht vast.
- Is het nieuw?
- Zijn er tegenstrijdige belangen?
- Is er sprake van menselijk drama of maatschappelijke schade?
- Speelt het in de buurt?
- Zit er een menselijke kant aan het verhaal?
- Heeft het praktische waarde voor grote groepen mensen?

2. Maak een selectie van geschikte media.
- Een lokale gebeurtenis is meestal niet interessant voor een landelijke
krant of omroep.
- Heeft een nieuwsfeit een beperkte actualiteitsduur, dan is het vaak niet
geschikt voor een tijdschrift dat maar één keer per kwartaal verschijnt,
maar wel voor een dagblad en een actualiteitenprogramma.
- Een technisch bericht kan interessant zijn voor een vakblad
en niet voor een dagblad.

3. Hou er rekening mee dat media het onderwerp kleuren.
- Ze focussen op één aspect van het verhaal.
- Ze versimpelen het verhaal voor een beter begrip.
- Ze benadrukken tegengestelde belangen.
- Ze concretiseren om ingewikkelde onderwerpen begrijpelijk te maken.
- Ze accentueren de menselijke kant van een verhaal.

4. Hou steeds de doelgroep goed voor ogen.
Je gesprekspartner is niet de journalist, je eigenlijke gesprekspartner is
de onzichtbare lezer, luisteraar of kijker.

5. Hou rekening met journalistieke gebruiken
- hoor en wederhoor;
- off-the-record;
- embargo;
- inzage in berichten vooraf.

6. Maak een keuze uit de wijze waarop je de media benadert.
De pers kun je op verschillende manieren benaderen, bijvoorbeeld
door middel van een:
- persbericht;
- persbezoek;
- persconferentie;
- (informeel) persgesprek.

7. Organiseer de persvoorlichting en woordvoering.
- Zorg dat u altijd bereikbaar bent.
- Maak afspraken over wie de pers te woord staat.
(praten met meerdere monden, is dodelijk voor de geloofwaardigheid)
- Zorg dat alle medewerkers daarvan op de hoogte zijn.

8. Bereid u altijd voor op contacten met de pers.
- Denk na over de boodschap.
- ‘Koop zonodig tijd’.
- Maak een vraag- en antwoordlijst.
- Inventariseer voorbeelden, feiten en cijfers
- Oefen het interview.

9. Bouw een relatie op met journalisten.
Als je elkaar kent en er sprake is van wederzijds respect en vertrouwen,
komt dat de berichtgeving ten goede.

10. Inventariseer en analyseer de berichtgeving en trek daaruit lering.

Laatst aangepast opwoensdag, 22 oktober 2014 15:00

Gerelateerde items (op tag)

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Log In

Log in with Facebook

Wachtwoord vergeten? / Gebruikersnaam vergeten?